تولید فیلم كوتاه در كشور با جهشی جدی روبه رو است
نوشته شده توسط : zwembril

'هاشم میرزاخانی' روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: تولید یكی از اركان اساسی انجمن سینمای جوانان ایران بوده و پیشتر هر دفتری بر اساس سلایق شخصی مدیران اقدام به تولید فیلم كوتاه می كرد.

وی توضیح داد: این روند موجب شده بود آثار درخوری در این انجمن تولید نشود و فیلمسازان در نهایت با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دیگر نهادهای هنری اثری شایسته را تولید كنند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران یادآور شد: تولیدات دفاتر اغلب كارهایی ناچیز، به اصطلاح زخمی و خروجی های ضعیف بودند كه این روند به سود این انجمن نبود.

**تولید فیلم های آماتور و حرفه ای

میرزاخانی به تغییرات اعمال شده در روند تولید فیلم كوتاه در انجمن سینمای جوانان اشاره كرد و ادامه داد:با توجه به شرایط موجود تصمیم گرفتیم كه تولیدات در دو بخش آماتور و حرفه ای انجام شود.

وی درباره تولید فیلم های كوتاه آماتور تاكید كرد: تولیدات آماتور با حمایت مستقیم به دفاتر انجام می شود و نیازی با هماهنگی با ستاد مركزی ندارد. تمام امكانات مورد نیاز برای تولید یك اثر سینمایی امروز در دفاتر انجمن سینمای جوان در سراسر كشور وجود دارد و امروز هنرجویان می توانند با استفاده از این ابزار نسبت به ساخت و تولید فیلم های كوتاه خود اقدام كنند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان توضیح داد: در تولید حرفه ای ما به دنبال بالا بردن سطح كیفی تولیدات انجمن سینمای جوان هستیم و از فیلمسازان قدیمی این انجمن در دفاتر و فیلمسازان مستعد جدید برای تولید آثار جدید دعوت به همكاری كردیم.

**200 فیلمنامه به ستاد مركزی انجمن سینمای جوان رسید

میرزاخانی گفت: شورای بازبینی فیلمنامه در شورای مركزی انجمن سینمای جوان تشكیل شده است و بیش از 200 فیلمنامه تاكنون از سوی فیلمسازان به این شورا رسیده است.

وی یادآور شد: جمعی از استادان دانشگاه این فیلمنامه ها را بررسی كرده و در نهایت به فیلمسازان در این زمینه مشاوره می دهند.

**بودجه تولید فیلم كوتاه 5 برابر می شود

مدیرعامل انجمن سینمای جوان افزود:امروز حمایت تولید از فیلم های سینمایی كوتاه به بیش از 5 برابر بودجه اختصاص یافته برای تولید فیلم در شش ماه گذشته افزایش یافته است و فیلمنامه هایی هستند كه تا سقف 10 میلیون تومان برای تولید حمایت مالی می شوند.

میرزاخانی این رویكرد را اتفاقی ارزشمند در زمینه تولید فیلم كوتاه عنوان كرد و گفت كه تولید 100 فیلم حرفه ای بهتر از ساخت یكهزار اثر متوسط است؛ همچنین تولید فیلم آماتور نیز امكان تجربه اندوزی به فیلمسازان جوان را می دهد.

وی تاكید كرد:ابزاری كه برای تولید فیلم و تدوین آثار در اختیار دفاتر قرار گرفته با پیشرفته ترین امكانات دفاتر سینمایی كشور برابری می كند و فیلمسازان برای تولید آثار دلخواه مشكلی ندارند.

**فرهنگ عنصر اصلی تولید فیلم كوتاه

مدیرعامل انجمن سینمای جوان با بیان اینكه فرهنگ و خرده فرهنگ های هر استان در اولویت تولید فیلم های كوتاه در دفاتر استانی این انجمن قرار دارند تاكید كرد: همت دفاتر استانی انجمن سینمای جوان باید بر این باشد فرهنگ های اصیل استانی را كه در مرور زمان دستخوش تغییراتی قرار گرفته اند را به تصویر بكشند و از دیالوگ های بومی در تولید آثار كوتاه استفاده كنند و از فضای تولید فیلم های آپارتمانی دور شوند.

میرزاخانی گفت: امروز هنرجویان در شهرستان های مختلف با نگاهی وسیع به فرهنگ استان های خود فیلم می سازند و در حوزه تولید با جهشی جدی روبه رو خواهیم بود كه آثار این مهم در جشنواره فیلم كوتاه بیست و نهم دیده خواهد شد.

*جشنواره فیلم كوتاه رویدادی كه بین المللی شد

وی به برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم تهران اشاره كرد و یادآور شد: برای برپایی یك رویداد بین المللی سینمایی در گام نخست باید از ظرفیت های كشورهای مختلف بهره مند شد، در دوره های گذشته اینگونه نبود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد:میهمانانی كه در دوره های گذشته در این جشنواره بین المللی حضور داشتند در اندازه های یك رویداد بین المللی اینچنینی نبودند و برخی از این افراد در اندازه داوری های جشنواره فیلم كوتاه نبودند.

میرزاخانی افزود: پرچم ایران در هر جای دنیا كه برافراشته شود حاوی پیام است و چنانچه سینمای پاك ما در جشنواره های جهانی مطرح شود اتفاق خوبی است و بسیاری از آثار ما كارهای بسیار شریفی هستند.

این مقام مسوول در سازمان امور سینمایی تاكید كرد: جشنواره فیلم كوتاه تهران در دوره های بیست هفتم و بیست و هشتم حاوی اتفاقات بزرگی برای سینمای كوتاه بود و بیش از 40 میهمان خارجی در این رویداد سینمایی حضور یافتند و بسیاری از این افراد حتا در جشنواره فیلم فجر امسال نیز در بخش بیداری اسلامی و هالیوودیسم حضوری جدی داشتند.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان گفت: شناسایی ظرفیت های سینمایی دنیا برای حضور در جشنواره فیلم كوتاه تهران اتفاق بزرگی بود.

میرزاخانی افزود: متاسفانه برخی فیلمسازان جوان ما برای مطرح شدن در جشنواره های خارجی اقدام به تولید آثاری می كردند كه تهی از نقد و اغلب دروغ پردازی درباره ایران اسلامی بود تا به نوعی مورد توجه مجامع خارجی قرار گیرند اما با برنامه ریزی های انجام شده این اتفاق امروز انجام نمی شود و بسیاری از فیلم های برگزیده ما در جشنواره های داخلی در دیگر رویداد سینمایی دنیا نیز به دلیل برتری تكنیكی و محتوایی می درخشند.

به عقیده وی، جشنواره هایی كه اهداف خاص دارند بدون شك به آثار سینمایی ما توجهی ندارند اما اذهان عمومی برداشت صحیح خود را از تولیدات سینمایی ما خواهند داشت و بسیاری از جشنواره های سینمایی دنیا امروز متقاضی نمایش فیلم های كوتاه ایرانی هستند.

*تاسیس دفاتر انجمن سینمای جوان در كشورهای حاشیه خلیج فارس

مدیرعامل انجمن سینمای جوان همچنین به تفاهم نامه های منعقد شده میان جشنواره فیلم كوتاه و دیگر رویدادهای سینمایی دنیا اشاره كرد و گفت: تاكنون با 11 جشنواره بین المللی قراردادهایی به امضاء رسیده و برای سه جشنواره خارجی نیز فیلم فرستاده ایم و برخی از فیلمسازان نیز به عنوان داور به این مجامع معرفی شده اند.

میرزاخانی از برگزاری كارگاه های فیلمسازی توسط استادان ایرانی در تعدادی از كشورهای اروپایی خبر داد و این اتفاق را موجب اعتلای جایگاه سینمای ایران در دنیا دانست.

وی از تعامل برای آموزش با كشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد و تاكید كرد: دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در بخشی از كشورهای حاشیه خلیج فارس تاسیس می شود و حضور پایگاه های داخلی در این كشورها اتفاق بسیار بزرگی است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان با بیان اینكه موضوعات بیداری اسلامی برای نخستین بار در جشنواره فیلم كوتاه تهران مطرح شد، افزود: حوزه سینمای جوانان به دلیل جسارت جوانان همواره پیشرو بوده، امیدوارم این روند تداوم داشته باشد.

میرزاخانی تاكید كرد: حدود 105 كشور جهان همچون فرانسه، استرالیا، ایتالیا، برزیل و... در جشنواره امسال فیلم كوتاه تهران حضور یافتند و این در شرایطی بود كه تبلیغات منفی بسیاری علیه كشورمان شده بود.

فراهنگ**1983**





:: برچسب‌ها: د , انگلستان ,
:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: